26 september 2011

Sammanfattning Åland Race 2011

Årets Ålandsrace var en magnifik upplevelse. Det var oklart om vi skulle ge oss iväg över huvud taget. Det är alltid svårt att få ihop folk som kan ta en hel fredag ledigt. Dessutom visste vi att botten på Panache var allt annat ren vilket gjorde oss lite tveksamma. Prognosen lovade dock bra med vind och vi visste ju av erfarenhet att det är ett riktigt roligt race. Så vi bestämde oss för att dra i alla fall.
Vårt race började således med en heroisk insats av Jocke som med tuber och torrdräkt tvättade av en riktigt smutsig botten. Marschfarten för motor gick från mediokra 6 knop till mer normala 7,2 knop.

Christoffer, Jocke och två gånger Fredrik samt en full dykardräkt startade konservativt från Stendörren, en bit utanför Saltsjöbaden med endast stor i en kolsvart kväll. En frisk bris rätt i aktern och direkt upp med spinnakern efter start. I god fart, men kusligt platt jobbade vi oss norrut, förbi Franska Stenarna. Där fick vi kontakt med Chazara, båten som startade innan oss. Vi fortsatte norrut förbi Möja och vinden friskade allt eftersom. Ut mot Morsken laddade vinden på med upp emot 20 knop. Den vred även västerut vilket gjorde att det blev brantare och brantare. För brant skulle de visa sig. För när vi girade norrut klarade vi inte längre av att bära spinnakern. Snabbare än en grisblink låg vi på sidan. Och där blev vi kvar ett tag. För länge. trist nog överlevde inte spinnakern den valhänta och av mörkret långsamma nedtagningen, utan en nylonyta stor som en normal studentlya drog iväg i den kolsvarta natten.

Nåväl, vi hade ju det vi behövde, fler segel och en stadigt ökande vind. Upp mot rundningen seglade vi safe och såg bara till att segla kortaste vägen. Laddade lite varm soppa. En del snack om att ordna en rejäl minnesstund för spinnakern, när vi kom till Mariehamn och humöret var åter på väg uppåt. Det skulle dock sjunka hastigt igen då vi rundade och satte kurs österut. Ingen spinnaker och så surt, så surt att köra med uthalsad jib och stor på precis plattmacka medans Chorizo bara dundra om oss. Men, 4 mil senare skulle vi lova upp ett par grader och detta gjorde att vi kunde få upp vår lilla gennaker på peket. Sättningen av den garnade gennakern gick bra i den friska vinden och äntligen fick vi riktig fart. Och mer fart. Och ännu mer fart. Det gick utav bara fan. De 22,5 milen mellan Tjärven och marhällan skalade vi av på 2 timmar blankt. Det bara tjöt i riggen och skummet yrde när vi äntligen fick ordentlig fart med gennakern. Vinden ökade upp emot 30 knop i byarna. Det var första gången som vi verkligen kunde dra nytta av gennakerns stabilitet. Det var kusligt när man styrde med en apparent på 135 för att i en liten surf känna hur trycket stegrade och apparent sköt fram mot 95 med fartökningen vilket ledde till att man kunde gå ännu djupare med bibehållen fart.

Med hög puls och mycket vatten på däck dundrade vi fram emot gryningen. Det var den bästa seglingen på mycket lång tid. Så intensivt, och ju närmare vi kom Marhällan desto större blev vågorna. Nedtagningen av gennakern på fyra man i monstervågorna var även den intensiv med en del blåmärken och blessyrer. Och vi vill påpeka en sak, att skall man sätta en jib i 30 knops vind, är åtminstone ett fastsatt skot att föredra. Har man ingen, kan man lätt få en duglig snärt av det levande skotet på örat som påminnelse av visad klumpighet. Två mil tog manövern att byta segel och med jib kunde vi sakta segla in i en avtagande vind mot Mariehamn.

I Mariehamn gjorde Panache med besättning inget fuskjobb. Hemresan i halvvind med en saknad besättningsvikt på ca 300 på railen, var skön, men det var ganska solklart att farten blev lidande. Så istället för det vanliga eftertugget på Blidö pep vi hem för en kväll hemma.

Tack till Caroline och Göran och Trollbäckens Båtsällskap för ett undrbart arrangemang hälsar Panache med besättning

08 juli 2011

Mörkret faller

Det är frustrerande motsjö i medvind. Blåsan slår in och är arbetsam att trimma. Gotska sjön är inte snäll mot smågalna sjöfarare i kväll.

Knoll-Visby

I morse kom vinden tillbaka och vi gör fart mot Visby. Det känns bra efter en tålamodskrävande natt. Det kändes som att det enda som behövdes för Gotland Runt var en kortlek och Prozac. Det går hopp och förtvivlan i vår målgångsbetting ombord.

07 juli 2011

Öster om Gotland

Vinden har mojnat och vi gör 5 knop rakt mot Östergarn. Johan trimmar spinkan föredömligt, Odhe och Hoppe pratar taktik, Marcus rattar och Bohrn är social på sin frivakt. Vi seglade upp oss några placeringar på väg till Fårö och har tappat några i lättvinden. Vi ger och tar men har fortfarande fantastisk stämning ombord. Min vakt blev nyss väckta med kaffe och smårgåsar. Det smakade bättre än Sauternes och gåslever! Vänner, god mat och vind i seglena. Om man fick leva så här varje dag skulle man inte sakna något! Nu skyndar vi oss till Hoburgen innan lättvinden vrider oss i näsan.

06 juli 2011

På väg

Vi rundar snart utanför Nynäs. Starten gick bra men vi tog onödigt lång tid på oss på gippen vid Alma. Det är några båtar framför oss och många bakom. Stämningen är extremt hög och vi håller fast vid våra beslut som dessutom visar sig vara bra.

14 maj 2011

På väg mot Lidingö Runt

Allt klart för race! Vi blir fyra ur nuvarande och tidigare besättningar och två nya.
Jag tittar på björken utanför altanen och inser att den här rundan kommer att ta tid. Löven står helt stilla. Vi får släpa runt våra 11 ton på bästa sätt och hoppas att de andra besättningarna är lika ringrostiga som oss efter den långa kalla vintern. :-)
Nu ska det bli kul att dra i lite tampar igen!
Lycka till alla medtävlare! Säsongen har startat!

19 april 2011

Kalmarsund

En kall morgon har föregåtts av en formidabelt svinkall natt. Efter ett 60 mil långt rakt streck över Hanöbukten nådde vi Utklippan i morse. Frukost avklarad och nu ser vi fram emot bunkring av mat och Diesel i Kalmar. Har vi tur är toaletterna öppna så att vi kan få en efterlängtad varm dusch.

Förhoppningsvis hittar Jocke ett bra väder/vind fönster för oss att ta oss upp till Nynäs genom.

Är det någon som när en önskan om att segla med är det bara att ringa Fredrik. Sovsäck, handskar och dunjacka rekommenderas.

Short and full of typos? Must be sent from my Iphone...

18 april 2011

Säsongsupptakt

Hej igen efter islossning och tjällossning. Panache är på hemväg. Klockan 15 lämnade hon Varberg igår och för cirka en timme sedan rundade vi Smygehuk. Kira, Elliott och Fredrik tassar nu sakta norrut under stor och genua. Sandhammaren om ca 30 mil och sedan ytterligare 60 till Utklippan. En stilla slör över natten står på programmet. Snart middag, därefter på med VARMA kläder.

Short and full of typos? Must be sent from my Iphone...

25 september 2010

Andra plats

Vi kom tvåa. Och var två ombord. Nöjda undrar ni? jajjamänn!!! Nu snart sprit i baren innan vi stävar hem till förstående familjer klockan 6 imorgon.

Regattamiddag på Blidö

Biff stroganoff och rödvin. Grus i ögonen och varmt om kinden. Nu har vi bastat och badat i havet, varma och trötta väntar vi med spänning på resultatet av dagens segling. Försiktigt, försiktigt förväntansfullt.

Mot Blidö, mat och öl

Efter en underbar överfart, hela tiden på kanten på trycket är vi snart vid bryggan - äntligen en brygga levererad av SF Pontona. Kan man ha det bättre?

Ett ögonblick i dimman...

9,30 på loggen, mjölkigt dålig sikt på havet-prick inget att fästa blicken på- men vilken känsla oboy! Det skönaste man får uppleva påklädd.

Mariehamn: 8:56 Zulu

God morgon och välkomna ombord. Här äter vi gulaschsoppa och mackor till frukost. Dagens race börjar 10:16 för våran del. Dragrace över Ålands hav. Mitt under två vädersystem. Svårt med taktiken är bara förnamnet.

24 september 2010

Plats 14

Av 19 startande kom alla i mål och vi på plats 14 efter omräkning. Nöjda? Vi väntar med det tills vi utvärderat det hela med lite distans. Skaderapport: en trasig rodkick, redan svetsad i Mariehamn, det är vi i varje fall mycket nöjda med. Nu dags för vila innan skepparmötet inför återresan till Blidö imorgon. Over and out for tonight.

Bärs i västra hamnen, Mariehamn

Så satt den då, pilsnern tänker ni, men inte utan spinnakergippen. Härligt. Och med en iskall Mariestad. Förra gången vi var var ölen skamligt dyr så i år har vi med oss egna.
I mål var vi klockan 7:35:15.

Ålands hav en höstgryning

6 mil till waypointen och stabila 9 knop på loggen. Äntligen lite vinkel. Som vi har plattat i natt. Spinngippar på två man bör övas på under dagtid.

23 september 2010

Nedräkning

Med en full måne och fulla magar stävar vi ut mot starten. Riktigt skönt med varma Henri Lloyd ställ en sådan gång. Nyfiken på... Hur snabbt efter starten har vi fått upp spinnakern?

Saltis

Framme i Saltis. En solsida utan sol, en bojförtöjning utan förtöjare... Nu vila, snart Kiras lasagne till radiosporten, sen vid pass kvart i nio drar vi mot starten.

Here we go again...

Säsongens sista kappsegling är här. Panache kläds långsamt i kappseglingskostymen, cruisingsegel tas ner, livlinor läggs ut skot och gajjar dras och instrumenten gås igenom. En sydlig vind på 10 knop rufsar i håret och solen brottas med ett tunt molnlager. Det blev double handed för Jocke och mig. En riktig utmaning som vi ser fram emot. Tid för start 22.38.

29 augusti 2010

Sammanfattning Hyundai Cup

Vi blev 6:a totalt efter omräkning. Det var en krävande bana med många segelbyten och manövrar. Inget gick sönder och vi gjorde inga större misstag. Med facit i hand hade vi kört mer gennaker men vi är nöjda ändå. Vi var här för att ha skoj och det hade vi. Hyundai Cup är en familjehögtid för oss. Fruarna är med och seglar och den sociala biten är viktigast den här helgen.
Nu seglar Hoppe och Odhe hem Panache till Vaxholm idag.

Ett stort tack till arrangörerna av Hyundai Cup för ett riktigt bra arrangemang!