28 augusti 2010
På väg mot start
Båten är klädd för race. Vår tid i jaktstarten är 11.40. Vi är 7 ombord och stämningen är hög. Banan har många rundningsmärken så det blir många manövrar idag. Det ska finnas live video på Hyundais hemsida. Vi har 4470 i seglet och nr 2 i fören. Nu kör vi!
27 augusti 2010
Mot Nynäshamn
Vi passerar strax Smådalarö på väg mot Nynäshamn. I morgon är det Hyundai Cup som i år har flyttat ifrån Sandhamn.
Det här är årets familjehögtid för besättningen. Vi kör mixed crew och främsta målet är att ha skoj. Hela båten är fortfarande fullastad från semestern vilket gjorde att vi fick frukost i morse. Gott att vara ute igen!
Det här är årets familjehögtid för besättningen. Vi kör mixed crew och främsta målet är att ha skoj. Hela båten är fortfarande fullastad från semestern vilket gjorde att vi fick frukost i morse. Gott att vara ute igen!
11 juli 2010
Resultat Gotland Runt
Vi hämtade upp oss från 49:e till 13:e plats. Vi gick ifrån vår strategi mellan Alma och Nynäs och det betalade vi dyrt för. Vi rundade Alma som en av de första båtarna och förlorade hela försprånget pga en kommunikationsmiss angående ett fel i kalibreringen på kompassen. Nu är det ett år till nästa gång och vi satsar vidare.
Åman
10 juli 2010
Mål 02.18.51
Vi är i mål! Nu lite fix, sen debriefing och sen en välförtjänt kall öl. En sammanfattning av racet kommer sen.
Åman
09 juli 2010
Rolling home
En snapshot från brunnen på Panache. Tidig fredagsmorgon, klockan är strax efter tre. Efter en kryss utefter Gotlands östra kust har vi rundat Hoburg och är på hemväg. Halva besättningen knoppar, vi har 8 knops vind och smult vatten. Kaffet är nydrucket, alla är varma och torra och vi kan sammanfatta seglingen utefter Gotland: utmanande och besvärligt, men vi är ganska nöjda med både insats och resultat. Nu ligger fokus på att nå Knolls grund till frukost.
Panache genom Odhe
Panache genom Odhe
08 juli 2010
Östergarn om några timmar
Vi är fast i lättvind igen. Man får lite vibbar från förra året.
Vi jagar tiondelar och ser fram mot vinden längre fram.
Vi jagar tiondelar och ser fram mot vinden längre fram.
Åman
sweL4470?
Vi har fått ett tejp-L i spinnakern. Vi revade den i en gipp. Upp med gennaker, ner med spinn, laga och sen upp med den igen.
Vi närmar oss norra Gotland och det ska bli intressant att se hur vi ligger i fältet när alla båtar samlas vid rundningsmärket.
Vi närmar oss norra Gotland och det ska bli intressant att se hur vi ligger i fältet när alla båtar samlas vid rundningsmärket.
Åman
05.00
Vinden kom 23.00 igår. Efter några enstaka mörka timmar går vi som tåget mot Salvorev. Vi och Fast Foot Sally har commitat oss på den norra sidan medan resten av fältet ligger syd om rhumb line. Vi får se om det betalar sig om några timmar. Vi har precis fått syn på Gotska Sandön i horisonten. Solen värmer redan ordentligt och vi har tagit av oss ställen.
Vi får inte glömma att ringa och förbereda melignt melanom avdelning på KS och berätta att de har ett gäng på ingång.
Eventuellt ska vi ge Svensk Kärnbränsle Hantering en heads up så de kan göra plats i ett bergrum för ett lass underkläder till helgen.
Vi får inte glömma att ringa och förbereda melignt melanom avdelning på KS och berätta att de har ett gäng på ingång.
Eventuellt ska vi ge Svensk Kärnbränsle Hantering en heads up så de kan göra plats i ett bergrum för ett lass underkläder till helgen.
Åman
07 juli 2010
Köttfärslimpa
Efter en bra start och en bra etapp till Alma så dog vinden. Det tar på krafterna att segla lättvind. Nu ska här ätas!
Sen tar vi an denna omstart med ny energi.
Sen tar vi an denna omstart med ny energi.
Torrlagd båt
Vid startlinjen en dryg timme innan start upptäckte vi att vattenkranen på toaletten stått öppen och pumpat ut allt vatten ur tankarna. Högsta fart tillbaka till Sandhamn för ett F1 pit stop. Två slangar och assistans från KSSS. Nu är det 35 minuter till start och vi är på väg tillbaka till starten. Med nerförsbacke hinner vi precis till start!
Mot Sandhamn
Peter, Fredrik, Odhe och Åman kör tendern och resten tuffar ut med Panache. När alla är samlade kör vi genomgången och preppar Panache för race. Det kanske blir en intressant spinnakerstart?
05 juli 2010
Glenncheck på slät botten.
Odhe och Bohrn seglade upp henne till Rosättravarvet i går och vi andra kom dit på kvällen.
Det var spännande att se 11 ton åka på en liten vagn i skymningen. Det hade varit svårt att sikta på något billigt med alla splitternya Linjetter till höger och vänster. :-)
En liten skada på kölen blev spacklad och slipad, botten sandpapprad och lite annat småfix ordnat.
Nu kör Andre ner henne till Sandhamn för inmätning i kväll.
Nu börjar äntligen allt falla på plats och vi ser fram mot race.
Vi blir efter många turer 8 ombord och nu väntar vi på Pias väderdom.
Det var spännande att se 11 ton åka på en liten vagn i skymningen. Det hade varit svårt att sikta på något billigt med alla splitternya Linjetter till höger och vänster. :-)
En liten skada på kölen blev spacklad och slipad, botten sandpapprad och lite annat småfix ordnat.
Nu kör Andre ner henne till Sandhamn för inmätning i kväll.
Nu börjar äntligen allt falla på plats och vi ser fram mot race.
Vi blir efter många turer 8 ombord och nu väntar vi på Pias väderdom.
Åman
30 maj 2010
Sammanfattning Watski2star 2010
Det är söndag förmiddag och vi puttrar sakta efter en tankning i Saltis. Solen skiner och vi har en fjäderlätt bris i ryggen. Sjöställ, hanskar och mössor känns avlägsna, men de hänger som sparvar på mantågen på torkning. Efter en skön vila i Nynäs är det dags för en sammanfattning av årets Watski2star.
Första etappen
En riktigt usel start där vi av någon anledning fick in fel tid i startklockan (6 min istället för 5) gjorde att vi var sista kölbåt ut på banan. I den svala brisen blev detta dock inte så kostbart som man skulle kunnat tro eftersom vi kunde välja spår helt fritt. Då vinden var så lätt passade det oss bra att ligga lovart om fältet och undvika skitvind, något som vi vet är viktigt då vi är ganska tunga. Vi seglade upp oss och då vi girade mot Landsort kunde vi hissa gennakern. naturligtvis kunde vi inte sträcka in mot märket utan vi skar söderut. Visa av förra årets debacle på samma etapp valde vi att bärga gennakern och hissa den igen efter gippen. Gippen var förvånansvärt bra tajmad för direkt efter kunde vi skära direkt mot rundingen. Vi var med i fältet, vi gick bra och det var en underbar kväll till sjöss. Efter rundingen kom tävlingens bästa bog för oss. Med den nya lätt genuan la vi oss dikt på rhumbline ned mot Visby. Den nya genuan drog bra och bland de båtar vi plockade låg bland annat Aspecten och Österberg med J 120. Det var segling på helspänn - vinden låg hela tiden precis över vad vi behövde för bra fart i båten. Österberg kom dock tillbaka senare. Väl framme i Visby kunde vi konstatera att vi hade den 7 snabbaste seglade tiden, att vi låg 3:a i gruppen och 49 totalt. Vila, mat och så ut igen mot start.
Visby-Oskarshamn
Start i riktigt lätta vindar. Typiskt Visby. Trögt att komma iväg. Dock så pep det i ganska snart och vi tuggade oss upp i fältet. Först norr om rhumb, sen korsade vi och befann oss något söder om densamma i positioneringen inför rundingen utanför Västervik. Vinden avtog och avtog så vi tvingades skära mer och mer söderut under stora gennakern, bort från märket. Vi gick så långt vi vågade och hissade lätta genuan. En helt underbar upplevelse - komma in som styrbordsbåt med bra skärning och fart och kunna se säkert 50 röda lanternor jaga in från havet. Vår uppskattning är att vi rundade som 7 båt i fältet. Riktigt roligt. Efter rundingen blev det lite rörigt att hitta koncepterna med kurs och vind. Vi kände dock att vinden vred och dojjade så vi tog ett snabbt beslut att slå norrut. Detta visade sig falla bra ut. I en stor underbåge kunde vi sakta lyfta och lyfta upp mot en sträckbog direkt mot Ölands norra. Efter rundingen blev det kryss ned not Blä Jungfrun. Vi bedömde att det skulle vara fördelaktigt att segla bort från Öland och in mot land. med oss på bogen var Euforia, Max Mattiesen och 2 båtar till. Här skedde det som inte fick ske - vi hittade ett vindhål. Vi stannade och kunde se hur ett pärlband av båtar dundrade förbi nere vi Öland. Riktigt jobbigt. Istället för att befinna oss i början av fältet så halkade vi lngre och längre ned. Humöret sjönk och vår segling med det. Det var med lättnad som vi korsade mållinjen. Surt som ett polskt regn. Till sist hade vi 12 snabbast seglad tid, vi låg 62 totalt och 8 i gruppen. Snacka om att ta hissen direkt till källaren. Ett beslut som tyvärr inte gav förväntat resultat och godnatt. Att mötas av alla trevliga människor i Oskarshamn höjde humöret och efter en pizza var vi klara att ta oss an den sista etappen.
Oskarshamn - Oxelösund
Tredje gången gillt kan man säga om starterna. Denna gång gick det utmärkt förutom att vi stödes av en icke tävlande båt vilket ledde till att vårt spår mot linjen försvann. Sånt händer, eller som Tony Rickardssson i Björn Gustafssons tappning skulle sagt - "ja ä int bitter". Snabbt ut mot Blå Jungrun och sedan snabbt upp mecd gennakern. Vinden rätt i ryggen så vi valde att skära utåt havet. Ideliga vinskiftningar och variationer i vindstryka gjorde denna till en riktigt utmanande etapp. Dessutom tog brist på sömn och den eviga kylan ut sin rätt. Här kunde vi seglat bättre, men vi gav det vi hade. Efter rundingen vid Gustaf Dahlen kunde vi kryssa rätt bra in till Oxelösund.
Slutligen kan man säga att Watski2star är en årets höjdpunkter. trevlig bemötande, utmanande segling och en underbar stämning bland de seglande. Visst tävlar man, men i många fall kämpar man mest mot sig själv, mot kyla och trötthet och mot sin egen ambitionsnivå. Vi är nöjda med den första halvan av racet, då vi seglade riktigt bra och hade verktyg för att lösa det som vi ställdes inför. I lätta kryssar och på platta kurser har vi det fortfarande tufft, vi har inte riktigt hittat fartspakarna, men det kommer. Inför nästa års race kommer vi att satsa på att sova mer i hamn, köra mer autopilot och försöka vila ännu mer, mest för att behålla skärpan. Nu är alldeles snart i Vaxholm, inget är trasigt, underbara minnen och en hel del fina foton som vi kommer att lägga upp på vår hemsida inom kort.
Over and out från Panache för denna gång hälsar,
Andre och Fredrik
Första etappen
En riktigt usel start där vi av någon anledning fick in fel tid i startklockan (6 min istället för 5) gjorde att vi var sista kölbåt ut på banan. I den svala brisen blev detta dock inte så kostbart som man skulle kunnat tro eftersom vi kunde välja spår helt fritt. Då vinden var så lätt passade det oss bra att ligga lovart om fältet och undvika skitvind, något som vi vet är viktigt då vi är ganska tunga. Vi seglade upp oss och då vi girade mot Landsort kunde vi hissa gennakern. naturligtvis kunde vi inte sträcka in mot märket utan vi skar söderut. Visa av förra årets debacle på samma etapp valde vi att bärga gennakern och hissa den igen efter gippen. Gippen var förvånansvärt bra tajmad för direkt efter kunde vi skära direkt mot rundingen. Vi var med i fältet, vi gick bra och det var en underbar kväll till sjöss. Efter rundingen kom tävlingens bästa bog för oss. Med den nya lätt genuan la vi oss dikt på rhumbline ned mot Visby. Den nya genuan drog bra och bland de båtar vi plockade låg bland annat Aspecten och Österberg med J 120. Det var segling på helspänn - vinden låg hela tiden precis över vad vi behövde för bra fart i båten. Österberg kom dock tillbaka senare. Väl framme i Visby kunde vi konstatera att vi hade den 7 snabbaste seglade tiden, att vi låg 3:a i gruppen och 49 totalt. Vila, mat och så ut igen mot start.
Visby-Oskarshamn
Start i riktigt lätta vindar. Typiskt Visby. Trögt att komma iväg. Dock så pep det i ganska snart och vi tuggade oss upp i fältet. Först norr om rhumb, sen korsade vi och befann oss något söder om densamma i positioneringen inför rundingen utanför Västervik. Vinden avtog och avtog så vi tvingades skära mer och mer söderut under stora gennakern, bort från märket. Vi gick så långt vi vågade och hissade lätta genuan. En helt underbar upplevelse - komma in som styrbordsbåt med bra skärning och fart och kunna se säkert 50 röda lanternor jaga in från havet. Vår uppskattning är att vi rundade som 7 båt i fältet. Riktigt roligt. Efter rundingen blev det lite rörigt att hitta koncepterna med kurs och vind. Vi kände dock att vinden vred och dojjade så vi tog ett snabbt beslut att slå norrut. Detta visade sig falla bra ut. I en stor underbåge kunde vi sakta lyfta och lyfta upp mot en sträckbog direkt mot Ölands norra. Efter rundingen blev det kryss ned not Blä Jungfrun. Vi bedömde att det skulle vara fördelaktigt att segla bort från Öland och in mot land. med oss på bogen var Euforia, Max Mattiesen och 2 båtar till. Här skedde det som inte fick ske - vi hittade ett vindhål. Vi stannade och kunde se hur ett pärlband av båtar dundrade förbi nere vi Öland. Riktigt jobbigt. Istället för att befinna oss i början av fältet så halkade vi lngre och längre ned. Humöret sjönk och vår segling med det. Det var med lättnad som vi korsade mållinjen. Surt som ett polskt regn. Till sist hade vi 12 snabbast seglad tid, vi låg 62 totalt och 8 i gruppen. Snacka om att ta hissen direkt till källaren. Ett beslut som tyvärr inte gav förväntat resultat och godnatt. Att mötas av alla trevliga människor i Oskarshamn höjde humöret och efter en pizza var vi klara att ta oss an den sista etappen.
Oskarshamn - Oxelösund
Tredje gången gillt kan man säga om starterna. Denna gång gick det utmärkt förutom att vi stödes av en icke tävlande båt vilket ledde till att vårt spår mot linjen försvann. Sånt händer, eller som Tony Rickardssson i Björn Gustafssons tappning skulle sagt - "ja ä int bitter". Snabbt ut mot Blå Jungrun och sedan snabbt upp mecd gennakern. Vinden rätt i ryggen så vi valde att skära utåt havet. Ideliga vinskiftningar och variationer i vindstryka gjorde denna till en riktigt utmanande etapp. Dessutom tog brist på sömn och den eviga kylan ut sin rätt. Här kunde vi seglat bättre, men vi gav det vi hade. Efter rundingen vid Gustaf Dahlen kunde vi kryssa rätt bra in till Oxelösund.
Slutligen kan man säga att Watski2star är en årets höjdpunkter. trevlig bemötande, utmanande segling och en underbar stämning bland de seglande. Visst tävlar man, men i många fall kämpar man mest mot sig själv, mot kyla och trötthet och mot sin egen ambitionsnivå. Vi är nöjda med den första halvan av racet, då vi seglade riktigt bra och hade verktyg för att lösa det som vi ställdes inför. I lätta kryssar och på platta kurser har vi det fortfarande tufft, vi har inte riktigt hittat fartspakarna, men det kommer. Inför nästa års race kommer vi att satsa på att sova mer i hamn, köra mer autopilot och försöka vila ännu mer, mest för att behålla skärpan. Nu är alldeles snart i Vaxholm, inget är trasigt, underbara minnen och en hel del fina foton som vi kommer att lägga upp på vår hemsida inom kort.
Over and out från Panache för denna gång hälsar,
Andre och Fredrik
29 maj 2010
I mål.
Inget trasigt. Trötta och hungriga. Om ett par timmars sömn reder vi
ut det här på nolltid. Och efter det kommer det en sammanfattning.
ut det här på nolltid. Och efter det kommer det en sammanfattning.
28 maj 2010
Rolling home
Race on igen! 15.13 lämnade vi ett vänligt Oskarshamn på den tredje
och sista etappen på årets Watski2star. Dikt bidevind i soliga 20
knops vind. Snabb babordssladd runt Jungru Blå och upp med Il Monstro.
Rolling home helt enkelt! På återhörande efter målgång. Andre och
Fredrik
och sista etappen på årets Watski2star. Dikt bidevind i soliga 20
knops vind. Snabb babordssladd runt Jungru Blå och upp med Il Monstro.
Rolling home helt enkelt! På återhörande efter målgång. Andre och
Fredrik
I hamn
Ryggläge efter en tuff etapp. Lätta kryssar är inte för män utan
det skall vara hårda undanvindar såsom de lovat för nästa etapp.
Del lovas så mycket.
det skall vara hårda undanvindar såsom de lovat för nästa etapp.
Del lovas så mycket.
27 maj 2010
Jag pratade just med två nöjda och mätta killar i Visby. De är mycket piggare nu än förra året.
Det har blåst 2-6 m/s under natten och det är inte idealväder för Panache. Gennakern Il Monstro och genuan har tuggat båten i bra takt och i rätt riktning.
Nya instrumenten fungerar utmärkt men det behövs lite kalibrering som vi får ta efter racet.
De är som sagt nöjda och har haft en fin överfart. Nu väntar nästa etapp med start 16.50.
Åman
i land
Det har blåst 2-6 m/s under natten och det är inte idealväder för Panache. Gennakern Il Monstro och genuan har tuggat båten i bra takt och i rätt riktning.
Nya instrumenten fungerar utmärkt men det behövs lite kalibrering som vi får ta efter racet.
De är som sagt nöjda och har haft en fin överfart. Nu väntar nästa etapp med start 16.50.
Åman
i land
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)